søndag 18. mars 2012

Tutorial...

med Promarker og Prismacolor Premier:
Bildet til venstre er med Promarker og
til høyre er med Prismacolor Premier:
Når jeg fargelegger med enten Prisma eller Promarker,
så bruker jeg Letraset 270g. som er glatt og tykt papir.
Jeg stempler opp motivet med Memento stempelpute.

Ved bruk av Prismacolor Premier så bruker jeg en
tegnestub og Luktfri terpentin. Tegnestubben fukter
jeg godt til å begynne med når den er helt tør,
men underveis så prøver jeg å ikke fukte den for mye
for da blir det vanskeligere å få et godt resultat.
Når jeg skifter farge så sliper jeg tegnestubben jevnt rundt
på et finkornet sandpapir. (jeg bruker slipeklossen til Tim Holtz).

Først skal jeg fargelegge motivet med Prismacolor.
Men jeg liker å legge et lag med Promarker Ivory først.
Så begynner jeg med et tynt lag med PEACH:
Dette dra jeg ut over ansiktet med tegnestubben
og den luktfri terpentinen....når jeg skal jevne en
lys farge ut over et større felt, så jobber jeg med lett
hånd i raske, store bevegelser for å få et jevnt resultat.
Når det er jevnet ut så legger jeg på CHESTNUT:
Når jeg jevner en mørk farge som skal være en skygge,
så jobber jeg i helt små bevegelser slik at jeg ikke får
for mye farge inne på den lysere del av ansiktet.
Jeg bruker også den tørre ende av tegnestubben,
til å jevne overgangene.
Her er første lag med Chestnut jevnet ut:
Så legger jeg et lag til med CHESTNUT:
(jeg bygger heller opp med flere lag
enn å få for mye i en omgang)
Nå legger jeg litt SIENNA BROWN i kantene
og her jobber jeg også med skygge i flere omgange
men tar mindre og mindre på for hvert lag:

Nå er jeg ferdig med ansiktet så da sliper
jeg tegnestubben før jeg fortsetter.

Håret skal være blond så jeg begynner nå med å
legge et tynt lag med CREAM på hele håret og jevner
det ut. Deretter legger jeg skyggen med JASMIN:
Når det er jevnet ut, tar jeg et lag til med JASMIN
eller en litt mørkere farge YELLOW OCHRE:
...og gnikker dette ut:
Deretter den mørkeste skyggen BURNT OCHRE:
Jeg fargelegger munnen med CHESTNUT:
og deretter et eller to lag med HENNA.
Til øynene har jeg brukt CARRIBEAN BLUE.
Buksene og jakken fargelegger jeg
først med PERIWINKLE:
og så jevner jeg dette ut:
Deretter bruker jeg MEDITERRANEAN BLUE:
...og dette jevnes ut:
Jeg bruker INDIGO BLUE til den mørkeste skyggen:
Denne fargen jobber jeg med i flere omgange
helt til jeg er fornøyd med resultatet:
Hatten og genseren skal være orange så jeg
begynner med MINERAL ORANGE:
Og dra det godt ut:
Deretter bygger jeg opp skyggen med PUMKIN ORANGE:
Og jevner dette ut:
Til slutt TERRACOTTA:
Og jevner dette ut:
Denne fargen bygger jeg også opp i flere lag
helt til jeg er fornøyd, så gjør jeg samme process
med skoene i fargene COOL GREY 30-90%
Og til slutt legger jeg en skygge rundt
motivet med COOL GREY 30%:


Neste motiv skal jeg fargelegge med Promarker:
Jeg begynner med å fargelegge huden med IVORY:
Deretter legger jeg BLUSH i kanten:
og deretter helt ytterst i kanten legger jeg DUSKY PINK:
Etter å ha gått fra lyst til mørkt så jevner jeg nå
overgangene, først med BLUSH:
Og så med IVORY:
Når jeg har gjort dette et par gange
så legger jeg litt ekstra farge i kinnene med
enten PASTELL PINK eller som her PALE PINK:
deretter jevner jeg skjøtene med BLUSH:
og jevner disse nye skjøtene med IVORY:
Jeg gjentar gjerne BLUSH og IVORY
en ekstra gang:

Jeg blander somregel inn litt Prismacolor Premier
på huden for å gi litt ekstra glød, her har jeg tatt
litt SIENNA BROWN...men hvis jeg ikke hadde
brukt PALE PINK ista så hadde jeg også tatt litt
CHESTNUT nå for å få litt rødlig farge i kinnene.
Og her har jeg gnikket fargen ut med luktfri terpentin:
Det finnes flere måter å fargelegge med Promarker på,
jeg vil her vis en måte å gjøre det på. Når jeg vil ha veldig
store kontraster helt fra hvit til en mørk farge så fargelegger
jeg med BLENDER pennen....jeg finner de fargetonene jeg skal bruke
(gjerne to til 4 farger) og begynner da med den lysteste, jeg dybber
den tynne enden av BLENDEREN på den breie enden av den fargen.
Her bruker jeg MUSTAD som den lyseste fargen på håret:
Hvergang jeg dypper BLENDEREN så starter jeg der skyggen
skal være og så dra jeg fargen inn mot det lysere feltet,
jeg slipper å få overgange, da fargen vil være borte
fra Blenderen før jeg når til senter av det lyseste punktet.
Så gjør jeg det samme med den neste fargen, GOLD:
og til slutt RAW SIENNA:
Nå skal jeg farge lue og genser. Jeg begynner med APRICOT:
Der etter GINGER og tilslutt BURNT ORANGE:
Nå skal jeg farge jakken blå og begynner med CORNFLOWER:
og deretter MIDTNIGHT BLUE:
Det samme gjør jeg med buksene og øreringene fargelegger
jeg med GOLD, jeg legger ikke skygge på den for jeg skal
ha et lag med glitterlim, STARDUST oppå når jeg er ferdig:
Jeg farger skoene med COOL GREY 3 og 4. Til slutt legger
jeg en skygge rundt hele motivet med COOL GREY 1:

Slik får du neste samme resultat med to forskellige teknikker.
Begge teknikker er veldig moro, men fargelegger man en del så
er det jo gøy å kunne variere :)

Hilsen Malene

1 kommentar:

  1. Nydelig! Denne skal både studeres og hermes etter. Resultatene du får med både promarkere og prismacolor er fantastiske! :)

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! Det setter jeg utrolig stor pris på ♥

Klem Malene